Vanliga frågor och svar

Kundtjänst

Vart kan jag köpa SENCO-produkter?

SENCO-produkter säljs över hela landet via våra återförsäljare och onlinebutiker. Gå till Hitta återförsäljare för att se din närmsta SENCO-återförsäljare. Om du är en återförsäljare och är intresserad av att sälja våra produkter, kontakta oss för mer information

Underhåll och service

Hur underhåller jag mitt gasverktyg?

Korrekt underhåll av ditt gasverktyg upprätthåller kvaliteten och förlänger hållbarheten av ditt verktyg.

  1. Blås av damm från verktyget efter att du har använt det och rengör luftfiltret en gång varje vecka.
  2. Vi rekommenderar att du rengör verktyget efter ca 10 000 spik eller efter att 9 gaspatroner brukats. Du hittar instruktioner i verktygsmanualen.

Hur underhåller jag mitt tryckluftsdrivna verktyg?

Det är viktigt att underhålla tryckluftsdrivna verktyg korrekt för att upprätthålla kvaliteten och förlänga hållbarheten.

  1. Blås av damm från verktyget efter varje gång du har använt det.
  2. Smörj verktyget med smörjolja (spray) regelbundet. Du hittar instruktionerna i verktygsmanualen.
  3. Verktyget ska inte avge några hörbara luftläckage efter att du har rengjort verktyget. Om du upptäcker ett luftläckage måste en behörig tekniker reparera verktyget.
  4. Skydda verktyget mot skador genom att förvara det i väskan när du inte använder det.
  5. Smörj alltid verktyg innan det förvaras under en längre tid.

Hur underhåller jag mitt batteridrivna verktyg?

Korrekt underhåll av ditt batteridrivna verktyg upprätthåller kvaliteten och förlänger hållbarheten.

  1. Blås av damm från verktyget efter att du har använt det.
  2. Kontakta vår service verkstad (kontaktinfo), om du upptäcker fel på ditt batteridrivna verktyg. 

Hur underhåller jag min kompressor?

Korrekt underhåll av din kompressor upprätthåller kvaliteten och förlänger hållbarheten.

  1. Stäng av kompressorn med tryckströmbrytaren istället för att dra ut sladden.
  2. Töm tanken på luft efter varje användning, så att kondensvatten inte blir kvar i tanken (se till att kompressorn står på plant underlag under tömmning).
  3. Rengör luftfiltrerna från damm och byt ut dessa vid behov. 

Erbjuder ni reparation & service? Hur kan jag registrera mitt verktyg för reparation?

Ja, vår serviceverkstad är beläget vid vårt huvudkontor i Strängnäs. Vi har fabrikstränade tekniker som utför kvalitetsreperationer och service av SENCO verktyg. Registrera ditt verktyg för service eller reparation här. Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta vår service verkstad direkt via 0152-170 58 eller [email protected].

Hur man gör/inställningar

Hur vet jag vilket tryck (bar) jag ska ställa in på min kompressor?

En grundregel när du ställer in trycket på din kompressor är att börja på 7 bar på stora verktyg och 6 bar på mindre verktyg. Provskjut några spikar och justera trycket därefter - använd så lågt tryck som möjligt, det är både bra för spikpistolen och kompressorn. 

Min Low Noise kompressor startar inte. Vad kan jag göra?

Stäng av kompressorn och tryck på återställningsknappen på kompressorn, knappen är märkt med "reset" och är en automatsäkring (gäller ej AC4504, AC8305, AC10304). Starta sedan kompressorn igen. Du ska inte trycka in återställningsknappen fler än tre gånger. Stäng alltid av kompressorn innan varje gång. Om det fortfarande inte fungerar eller om kompressorn inte har någon återställningsknapp bör du kontakta vår serviceavdelning [email protected] eller 0152-170 58.

Min kompressor stannar oväntat, vad kan det bero på?

Kontrollera att den har tillräckligt med ström. Om du använder förlängningssladd, testa att koppla in kompressorn i vägguttaget eller byggcentralen. Se till att förlängningssladden inte är för lång och att den har rätt diameter. Rekommenderat mått är 2,5 mm2 för förlängningssladdar som är längre än 15 meter.

Min tryckluftsdriva spikpistol driver inte in spiken hela vägen.

Kontrollera djupjusteringen på verktyget och att din kompressor är inställd på rätt tryck, både tanktryck och trycket ut i slangen. Att verktyget inte orkar slå i spiken kan även bero på att din kompressor inte ger tillräckligt med luft till spikpistolen. Behöver du hjälp och råd? Kontakta vår service verkstad 0152-170 58 eller [email protected].

Garanti

Hur lång garanti gäller?

Garantiperioder kan variera mellan verktyg. Du hittar garantiinformation på produktsidorna här på hemsidan och på verktygsväskan. I allmänhet är garantiperioden 5 år för XtremePro-verktyg, 2 år för gasverktyg och 1 år för alla övriga produkter. Kontrollera alltid produktinformationen för att se vad som gäller. 

Måste jag registrera mitt verktyg online för att garantin ska gälla?

Nej, ditt kvitto/inköpsbevis räcker för att garantin ska gälla.

Produktinformation

Var kan jag hitta information om en produkt?

På vår hemsida hittar du all information om våra produkter. Produktsidorna innehåller tekniska information, funktioner, fördelar, bilder, videor samt nedladdningsbara dokument såsom reservdelslistor, sprängskisser, tekniska specifikationer, manualer och mer. Om du fortfarande har frågor om verktyget kan du kontakta oss via vår kontaktsida

Hur många batterier följer med verktygen?

Det är olika för olika verktyg. Hur många batterier som medföljer står på respektive produktsida.

Vilket bits passar mitt verktyg?

På respektive produktsida hittar du information om vilka bits som passar ditt verktyg. 

Måste jag använda SENCO-spik i mitt SENCO-verktyg?

Vi rekommenderar att du använder infästning från SENCO i ditt SENCO-verktyg för att säkerställa korrekt drift.
Viktigast är att alltid använda infästning som är av rätt längd, diameter, gradtal och bandning för ditt verktyg. 

Var hittar jag tekniska specifikationer/användarmanualer?

Alla produktsidor på vår hemsida innehåller information så som teknisk specifikation och användarmanualer. Du hittar dessa under "Dokument" på respektive produktsida. 

Var hittar jag sprängskisser och användarmanualer ?

Du hittar sprängskisser och användarmanualer på sidan Teknisk data eller på respektive produktsida under "Dokument".

Var kan jag hitta prestandadeklarationer, DOP:er och andra dokument?

Du hittar dessa dokument på varje produktsida under "Dokument".

HITTAR DU INTE SVARET PÅ DIN FRÅGA? KONTAKTA OSS VIA FORMULÄRET NEDAN!

Kontakta oss

Jag samtycker till lagringen och hanteringen av mina data i enlighet med integritetspolicyn som gäller för webbplatsen.